آیا شرایط افتتاح حساب بانک ها تغییر کرده است؟



در حالی که اعلام برخی مشتریان حاکی از شرایط متفاوت افتتاح حساب در بانک ها است، دبیر کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی و بانک مرکزی توضیحاتی را در این خصوص ارائه کرده است که نشان می دهد شرایط افتتاح حساب تغییری نکرده است. . بانک ها برای احراز هویت و آگاهی از سلامت مالی مشتریان باید مدارکی از قبیل گواهی اشتغال به کار و سند مالکیت یا اجاره نامه دریافت کنند تا از محل سکونت فرد اطلاع پیدا کنند که بانک ها پیش از این علیرغم عدم توجه به آن. قانون. بر این موضوع تاکید زیادی شده است.

به گزارش ایسنا، اخیراً اخباری مبنی بر شرایط عجیب بانک ها برای افتتاح حساب بر اساس دریافت اصل سند ملک یا اجاره و کپی آن، گواهی اشتغال به کار علاوه بر اصل شناسنامه و کارت ملی مطرح شده است.

پیرو این موضوع، دبیر شورای هماهنگی بانک های دولتی و نیمه دولتی هرگونه تغییر در شرایط افتتاح حساب بانکی را رد کرد.

اما امروز یکی از مشتریان یکی از بانک ها به ایسنا گفت که بانک برای افتتاح حساب از او مدارکی مانند گواهی اشتغال به کار و سند مالکیت یا اجاره نامه خواسته است که محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی در پاسخ به ایسنا گفت. بانک ها برای ارائه هرگونه خدمات بانکی باید مشتریان خود را شناسایی کنند که این کار از طریق کد ملی و اسناد اقامتی انجام می شود و بانک های خصوصی این کار را از طریق کد ملی انجام می دهند. بانک ها علاوه بر شناسایی مشتریان باید از سطح مالی خود نیز آگاه باشند و برای اطمینان از مشکوک نبودن تراکنش های بانکی مشتریان، بانک گواهی اشتغال به کار را برای مطابقت با میزان حقوق دریافتی با تراکنش ها الزامی می کند.

وی افزود: البته در آیین نامه های مربوط به ماده 169 قانون مالیات ها برای شناسایی و ثبت در سامانه های مالیاتی لازم است بانک ها اسنادی مانند گواهی اشتغال به کار و اسناد ملکی یا اجاره نامه را دریافت کنند زیرا در غیر این صورت. آنها مجازات خواهند شد و بابت مالیات به دولت پرداخت خواهند شد.» قرار داده شده. بانک هایی که این اسناد را از مشتریان خود دریافت می کنند ممکن است به دلیل دریافت آن ها پاسخگو باشند. از سوی دیگر دریافت این گونه اسناد در راستای قانون مبارزه با پولشویی است تا بانک از سلامت مالی مشتری اطمینان حاصل کند.

جمشیدی با بیان اینکه تغییری در شرایط بانک ها برای افتتاح حساب ایجاد نشده است، ادامه داد: از آنجایی که سامانه های بانکی در این زمینه ارائه نشده و به سامانه ثبت نام متصل نشده اند، اکنون این شرایط فراهم شده است، برخی از بانک ها این اسناد را دریافت می کنند. ” پیش بینی من این است که بقیه بانک ها به مرور این شرایط را برای افتتاح حساب اعلام کنند.

همچنین پیگیری‌های بانک مرکزی حاکی از آن است که شرایط افتتاح حساب بانکی تغییری نکرده است و بر اساس قانون مبارزه با پولشویی، بانک‌ها موظفند محل سکونت و مالی مشتریان خود را به‌طور دقیق شناسایی کنند. توانایی اعتبار سنجی دریافت اسنادی مانند سند مالکیت یا اجاره نامه و گواهی اشتغال به کار، اما قبلا بانک ها این بند از قانون را رعایت نمی کردند اما اکنون با تاکید بانک مرکزی بر اجرای مفاد قانون مبارزه با پولشویی، برخی بانک ها این موضوع را به شدت اجرا کرد. مابقی بانک ها در دریافت این اسناد که پیش از این طبق قانون الزامی بود، اهتمام بیشتری خواهند داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید