ظرف را نگه دارید! / کدام ظروف بسته بندی قابل استفاده مجدد است؟


دکتر مریم قادری قهفرخی متخصص صنایع غذایی در روزنامه جام جم نوشت:

بطری شیشه ای

به طور کلی بطری ها و شیشه های شیشه ای ایمن ترین وسایل بسته بندی هستند که هیچ گونه مهاجرت مواد شیمیایی از بسته بندی به مواد غذایی وجود ندارد و می توانید با خیال راحت از ظروف شیشه ای استفاده شده در بسته بندی ترشیجات، زیتون، مربا، عسل و … استفاده مجدد کنید. غذا. تنها چیزی که باید به آن توجه کنید ظرف است، مخصوصاً اگر می خواهید از آن برای کنسرو کردن غذا استفاده کنید، باید مطمئن شوید که محکم بسته شده و زنگ نزند.

ظروف فلزی

ظروف فلزی دو تکه (بدنه و در) یا سه تکه (بدنه، در و ته قوطی) معمولاً برای بسته بندی مواد غذایی به ویژه کنسروها و غذاهای آماده استفاده می شود. سطح داخلی این قوطی های تماس با مواد غذایی با یک لایه اکسید قلع و یک لایه لاک پوشانده شده است، بنابراین اگر قصد استفاده مجدد از این ظروف را دارید، بهتر است از آنها برای غذا استفاده نکنید، زیرا شستشوی متناوب باعث خراشیدگی آنها می شود. در نتیجه مهاجرت احتمالی لایه قلع به غذا.

ظروف پلاستیکی

این ظروف امروزه پرمصرف ترین مواد بسته بندی مواد غذایی هستند. اگرچه به نظر می رسد که بسیاری از این ظروف قابل استفاده مجدد هستند، مخصوصاً اگر سالم بمانند، مهم ترین مسئله قبل از استفاده از ظروف پلاستیکی بررسی نوع ظرف است که معمولاً در قسمت زیرین همه قوطی ها حک می شود یا با شماره مشخص می شود.

شاید ظرفی را دیده باشید که عدد 1 یا حروف PET روی آن نوشته شده است. این پلاستیک ها بیشتر برای بطری های آب و نوشیدنی ها، آب میوه ها و روغن ها استفاده می شود. این بطری ها را پس از مصرف به خوبی بشویید و استفاده کنید، اما باید به چند نکته توجه کنید، این بطری ها به هیچ وجه نباید در معرض حرارت قرار گیرند و سپس دور ریخته شوند زیرا طعم و بوی غذا را تغییر می دهند. بنابراین هرگز این ظروف را در مایکروویو یا ماشین ظرفشویی قرار ندهید.

ممکن است عدد 2 یا HDPE را دیده باشید، مثلا روی بطری های شیر، عدد 4 یا LDPE را مثلا روی کیسه های خرید، یا عدد 5 یا PP را روی قوطی های ماست دیده باشید. این ظروف برای استفاده مجدد بی خطر هستند و تا زمانی که این قوطی ها یا کیسه ها سالم باشند و آسیب فیزیکی نبینند، در صورت تماس کیسه ها با غذاهای خام (مانند گوشت، مرغ، ماهی، میوه و غیره) می توانید دوباره از آنها استفاده کنید. . بهتر است سبزیجات را دور بیندازید زیرا نمی توانید آنها را بشویید تا مطمئن شوید که آلاینده های آنها از بین رفته است.

عدد 3 یا PVC و عدد 6 یا PS روی برخی لیوان ها یا سینی های مورد استفاده در بسته بندی گوشت نشان می دهد که این ظروف برای استفاده مجدد مناسب نیستند و ممکن است ترکیبات خطرناک (مانند دیوکسین ها) به غذا مهاجرت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید