تحولات قدرتمند پیرامون بحران اوکراین



نزدیک به دو ماه از ادعای تنش آمیز آمریکا و کشورهای اروپایی مبنی بر حمله روسیه به اوکراین می گذرد. اخیرا این ادعا و ارزیابی های اطلاعاتی غرب رنگ تازه ای به خود گرفته و مدعی شده اند که مسکو چهارشنبه 25 بهمن به همسایه غربی خود حمله خواهد کرد.

روزنامه آلمانی اشپیگل روز جمعه گزارش داد؛ سرویس‌های اطلاعاتی و اطلاعاتی آمریکا به آلمان و دیگر متحدان واشنگتن در ناتو هشدار داده‌اند که با توجه به اطلاعات و داده‌های جدید، ترس از حمله روسیه به اوکراین در روز چهارشنبه وجود دارد.

منابع دیپلماتیک گفتند که سیا و همچنین سرویس اطلاعات نظامی آمریکا جزئیات حمله، مسیرهای خاص حمله روسیه و ماموریت هر واحد نظامی روسیه را اعلام کردند.

در همین حال، بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، حمله روسیه به اوکراین را “بسیار محتمل” خواند و هشدار داد که حضور نظامی در مرز اکنون به جایی رسیده است که آنها می توانند “در هر زمانی حمله ای را آغاز کنند”.

پس از انتشار این گزارش اطلاعاتی، برخی کشورهای غربی از جمله بریتانیا، آمریکا، هلند، فنلاند، بلژیک، آلمان و نروژ در اقدامی هماهنگ خواستار خروج فوری اتباع خود از اوکراین شدند.

در همین حال، تعدادی از کشورها کارکنان سفارتخانه های خود در کیف، پایتخت اوکراین را کاهش داده و یا دفاتر نمایندگی خود را در شهر به دلیل نگرانی های امنیتی معلق کرده اند. کانادا یکی از کشورهایی است که این اقدام را انجام داده است. ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا روز گذشته اعلام کرد که به دلیل وخامت اوضاع امنیتی به دلیل استقرار نیروهای روسیه در مرز اوکراین، یک دفتر موقت در لویو افتتاح و سفارت کانادا در کیف بسته خواهد شد.

از سوی دیگر پرچم انگلیس بر فراز ساختمان سفارت در کیف به اهتزاز درآمد و چراغ های سفارت به نشانه عدم فعالیت خاموش شد و هیچ نگهبانی در نزدیکی ساختمان سفارت نبود. وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که سفارت آمریکا در کیف به دلایل امنیتی خدمات کنسولی خود را به حالت تعلیق درآورده است.

تحولات انتخاباتی روزانه پیرامون مسئله اوکراین به همین جا ختم نشد و منجر به تنش های بیشتر بین مسکو و واشنگتن شد. وزارت دفاع روسیه روز گذشته یک وابسته نظامی آمریکا را به دلیل حضور یک زیردریایی اتمی کلاس ویرجینیا در نزدیکی محل تمرین ناوگان اقیانوس آرام در جزایر کوریل احضار کرد. اما شب گذشته سروان کایل رینز، سخنگوی ارتش آمریکا در بیانیه ای گفت: ادعاهای روسیه درباره عملیات ما در آب های سرزمینی این کشور صحت ندارد. من در مورد مکان دقیق زیردریایی‌هایمان اظهار نظر نمی‌کنم، اما ما در آب‌های بین‌المللی، پرواز، قایقرانی و ایمن فعالیت می‌کنیم.

دنیز اشمایکل، نخست وزیر اوکراین با وجود آنچه دیروز رخ داد، با لحنی هشدار دهنده گفت: علیرغم آنچه در سال 2014 رخ داد، ارتش ما هر لحظه آماده عقب راندن دشمن است.

اقدامات کشورهای غربی به طور فزاینده ای منعکس کننده اصرار آنها بر تهاجم قریب الوقوع روسیه به اوکراین است. ادعایی که روسیه همچنان آن را رد می کند. اگرچه ایالات متحده و اروپا گفته اند در صورت حمله روسیه، تحریم های سختی را علیه روسیه اعمال خواهند کرد، اما مسکو، با این تصور که صرفاً تحریک آمیز است، آن را یک کمپین تبلیغاتی غرب می داند.

دیدگاهتان را بنویسید