وقتی قایق های ایرانی ناو آمریکایی را فرود آوردند / عملیات ویژه! خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان



مرتضی آتشمرد کارگردان مستند «ایستاده روی موج» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این مستند توضیح داد: این مستند را حدود 5 سال پیش با روایتی از زندگی شهید نادر مهدوی ساختیم. کار کنید خاص این شهید بزرگوار کسی بود که در زمان جنگ ایران و عراق و در زمانی که آمریکا مانع صادرات نفت ایران می شد، خلیج فارس را مین زد و برخلاف اقدام آمریکا، صادرات نفت کشورهای دیگر این منطقه را مختل کرد. . شهید مهدوی بالاخره به دست آمریکایی ها به شهادت می رسد. مستند «ایستاده روی موج» به نوعی زندگینامه شهید مهدوی و روایتی از جنگ های نفتی در دوران جنگ ایران و عراق است.

وی درباره دیگر آثار ساخته شده مربوط به این شهید گفت: پیش از این هم در قالب داستان و هم در قالب مستند آثاری درباره شهید بود. مهدوی ساخته شد و چند سال پیش به عنوان «شهید سال» انتخاب و از خانواده اش تجلیل شد.

این مستندساز افزود: کار شهید مهدوی به همین دلیل است خاص در سال های 61 و 62 نیروی دریایی سپاه تازه تاسیس شد و هنوز امکانات زیادی نداشت. در آن زمان این شهید و همراهانش با دست خالی و با استفاده از یک سری قایق های ماهیگیری معمولی به سمت ناوهای آمریکایی رفته و عملیات مین گذاری را انجام دادند و بر اثر انفجارهای صورت گرفته به کشتی ها آسیب رساندند و اختلال ایجاد کردند. فعالیت های آنها . این عملیات به شهادت رسید مهدوی همچنین پاسخی به بمباران جزیره خارگ توسط عراقی ها و حمله آنها به سکوهای نفتی ایران است.

آتشمرد گفت: از نظر تجهیزات نظامی در آن سال ها به استثنای چند کشور مانند کره شمالی و لیبی که به ایران کمک می کردند، کشورهای دیگر ما را تحریم کرده بودند و تسلیحاتی به ما نمی دادند. شهید مهدوی و دوستانش از بچه های بوشهری بودند که در این مستند با یکی دو نفر از همراهانشان صحبت ما انجام می دهیم، آنها چگونه با یک سریال روایت می کنند مین خریداری و شماره گذاری شده است مین که خودشان ساخته بودند، توانستند طوری عمل کنند که انگار یک ارتش مسلح در مقابل ناوهای آمریکایی ایستاده است، از منظر کار این شهید و همر زمانش خاص شده است.

وی درباره روند ساخت مستند «ایستاده روی موج» نیز بیان کرد: کار ماست در واقع در دو قسمت تولید شد. در مقطعی به بوشهر رفتیم و با همرزمان شهیدمان مصاحبه کردیم. از همان منطقه و آب و هوای آنجا هم عکس گرفتیم. مرحله بعدی کار ما ولی بر اساس آرشیو بود. آرشیو بیشتر مربوط به جنگ نفتکش ها بود.

این مستندساز افزود: همچنین بیشتر آنها را از طریق اینترنت و یوتیوب جمع آوری کردیم. نتوانستیم به مراکز برسیم خاص بریم سراغ آرشیو تا جایی که من یادم می‌آید، یا آرشیوی نداشت جهت دسترسی به آن سخت بود. صداوسیما هم آرشیوهای مرتبط با این موضوع داشت ولی به دلیل فرآیند پیچیده و دشوار دسترسی، اصول اولیه را طی نکردیم.

مرد آتش نشانی در مورد جذاب ترین «تجربه وی در ساخت مستند ایستاده روی موج» گفت: یک قطعه موسیقی معروف از شهرام ناظری وجود دارد.کم کم جمع مستان می رسد «که در جهت یک مستند را تحقق بخشید من شهید شدم مهدوی او علاقه خاصی به این قطعه موسیقی دارد و همیشه بار دارد نوار کاست این موسیقی را در ماشین خود قرار دهید همراه و همدم داشت و گوش می کرد. در جایی از فیلم یکی از همرزمان شهید به علاقه خود به این قطعه اشاره می کند و ما از آن به عنوان موسیقی متن فیلم استفاده کردیم و حتی تیتراژ پایانی را به آن اختصاص دادیم. استفاده از این قطعه واقعا برای ما حس خوبی داشت.

وی در پایان به اهمیت پرداختن به افرادی چون شهید مهدوی در قالب مستند و مستند پرداخت. داستان وی تصریح کرد: واقعیت این است که دهه 60 و به طور مشخص 10 سال اول پس از پیروزی انقلاب به نوعی دهه طلایی ایران بود. در آن مقطع منافع جمعی برای مردم خیلی مهم بود و مردم خیلی خوب بودند ضوبند برای دیده شدن و رئیس بازی و دیگر هیچ پولی. مردم خیلی مخلصانه کار می کردند و آن زمان امثال شهید مهدوی هم مردمی بودند خاص قرار بود کار کنند خودباوری آنها داشتند. آنها معتقد بودند که در جهت آنها درست حرکت می کنند و به کشورشان خدمت می کنند. به این دلیل من معتقدم که ما باید بیشتر در مورد این افراد و بیشتر در مورد آنها کار کنیم صحبت انجام دادن. شاید در دهه کنونی صحبت شهدا به دلیل برخی مسائل و فشارهای اقتصادی و اجتماعی و برخی مفاسد موجود دفع می شوند ولی واقعیت این است که باید یاد و یاد و خاطره این افراد همیشه زنده خواهد ماند. مردم این روزها را دوست دارند جنسیت آنها به ندرت یافت می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید