پایان نیمه اول جشنواره فیلم فجر در گیلان – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان


خبرگزاری مهر ، گروه استان ها: سوت پایان نیمه اول اکران فیلم های چهلمین جشنواره فجر در استان گیلان با نمایش ۱۶ فیلم به پایان رسید.

در چهار روز نخست اکران همزمان علاقمندان هنر هفتم در گیلان، فیلم های «ماهان» به کارگردانی «حمید شهحاتمی»، «دیدار خصوصی» به کارگردانی «امید شمس»، «الفازار» به کارگردانی «کاظم دانشی» شهرک» نمایش داده شد. به کارگردانی «علی حضرتی»، «شادروان» به کارگردانی «حسین نمازی»، «دخت دختران» به کارگردانی «منیر قیدی»، «خیانت» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «بیرو» به کارگردانی «مرتضی علی عباسمیرزایی»، «آخرین». برف به کارگردانی امیرحسین عسگری، بدون وقت قبلی به کارگردانی بهروز شعیبی، آنتی به کارگردانی امیرعباس ربیعی، وضعیت مهدی (باکری) به کارگردانی هادی حجازی فر، بازنده «محمدحسین مهدویان»، «لایه‌های دروغ» به کارگردانی «رامین سهراب»، «شب طلایی» به کارگردانی «یوسف حاتمی‌کیا» و «حناس» به کارگردانی «حسین دارابی».

تنها فیلم جدول اکران جشنواره فجر گیلان که هنوز اکران نشده، فیلم «نمور» به کارگردانی «داوود بی دل» است که فردا اکران می شود. فیلم های «مرد بازنده»، «برخورد خصوصی»، «چمنزار» و «خیانت» تا به امروز با استقبال عمومی مخاطبان مواجه شده است.

به گفته مسئولان جشنواره فجر در استان گیلان، حدود 4 هزار نفر از 16 فیلم اکران شده در این مدت دیدن کرده اند. با اکران روز دوشنبه، «مقام مهدی» نیز به جمع فیلم هایی پیوست که با استقبال عمومی مخاطبان همراه بود.

پایان نیمه اول جشنواره فیلم فجر گیلان

روند آهسته و خسته کننده

چهارمین روز اکران جشنواره فیلم فجر در استان گیلان «وضعیت مهدی» نام داشت. اولین فیلم از جدول اکران روز چهارم رشت مربوط به «بهروز شعیبی» با عنوان «بدون وقت قبلی» بود. که ساعت 17 روز دوشنبه در سینما 22 بهمن رشت اکران شد.

یاسمین هم سن پسر شش ساله‌اش بود که به آلمان (برلین) مهاجرت کرد و حالا با فوت پدرش، پس از سی سال مجبور به بازگشت به ایران می‌شود. پسرش اوتیسم دارد و این سفر برایش سخت است. یاسمین هیچ شناختی از پدرش ندارد و بیشتر از میراثی که پدرش برایش به جا گذاشته تعجب می کند. اقامت کوتاه و ناخواسته او در زادگاه پدرش و ملاقات با کسانی که پدرش را می شناسند، یاسی را به درک جدیدی از انسان و مفهوم مرگ سوق می دهد. این خلاصه داستان پنجم ساخته بهروز شعیبی است.

پگاه آهنگرانی، مصطفی زمانی، صابر ابر، الهام کردا، امین میری، حامی ترابی، رضا صابری بازیگران این فیلم هستند. پس از اکران فیلم، بازار تماشاگران مثل همیشه داغ بود، اما آنچه از صحبت های مخاطبان در مقایسه با آثار ضعیف و سوال برانگیز انتخاب شده برای جشنواره فیلم فجر امسال «بدون وقت قبلی» به چشم می خورد، تا حدودی راضی کننده بود.

پایان نیمه اول جشنواره فیلم فجر گیلان

فیلمی به اندازه یک کارتون فوتبالیست

در مورد «بیرو» این دومین فیلمی بود که در چهارمین روز جشنواره در رشت به نمایش درآمد. این فیلم به کارگردانی «مرتضی علی عباسمیرزایی» داستان زندگی علیرضا بیرانوند از کودکی تا اولین قرارداد رسمی اش در فوتبال است که از فراز و نشیب های فراوان و سختی های فراوان تا بازی با پرتغال و پنالتی رونالدو است.

امیرحسین بیرانوند، سهیل قنادان، مهران نایل، رضا داوودنژاد، سعید داخ، صحرا اسداللهی، سیاوش چراغی پور، مهدی زمین پرداز بازیگران این فیلم هستند.

رضا امینی یکی از بینندگان این فیلم در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: شاید پرداختن به یکی از چهره های سرشناس ورزشی جالب باشد اما سابقه فیلمسازی با این موضوع در گذشته نشان داده است که کارگردانان این موضوع را نداشته اند. در برخورد با این موضوع موفق بوده است.»

وی با بیان اینکه این فیلم برای من به عنوان بیننده جذابیتی نداشت، گفت: به نظر من فیلم “بی شرم” حتی یک فیلم درجه دو برای نمایش تلویزیون نیست چه برسد به حضور در بخش سواد آموزی سیمرغ. جشنواره فیلم فجر.

امینی با انتقاد از روند انتخاب فیلم های جشنواره فجر توسط هیات انتخاب، افزود: در چند روز گذشته بیشتر فیلم های اکران شده را تماشا کرده ام.

وی با اشاره به اینکه فیلم «بی شرم» من را بیشتر به یاد کارتون فوتبالیست های دوران کودکی مان انداخت، ادامه داد: برای حضور در بخش سودای سیمرغ باید روند انتخاب از جشنواره های بعدی تغییر کند وگرنه این یعنی افول سینمای ایران. “

می توانست کار قوی تری باشد

«شب طلایی» سومین نمایش امروز (دوشنبه) جشنواره فجر در گیلان بود. این بار پسر حاتمی کیا وارد میدان می شود و با «شب طلایی» به دنبال ادامه راه پدر است. حسن معجونی، مریم سعادت، یکتا ناصر، بهناز جعفری، مسعود کرامتی، سوگل خلیق، علی باقری، سینا رازانی بازیگران این فیلم هستند.

در خانه قدیمی مادربزرگ، همه برای جشن تولد مادربزرگ جمع می شوند. همه چیز خوب پیش می رود تا اینکه داماد خانواده از راه می رسد و شمش طلایش را می خواهد و پس از نگاهی به خانه متوجه می شوند که شمش طلا آنجا نیست. این خلاصه داستان شب طلایی است که به روابط پیچیده درون خانواده‌ای می‌پردازد که در دوران کرونا با یک بحران جدی روبرو هستند.

یکی از تماشاگران با اشاره به اینکه «شب طلایی» نظرم را جلب کرد، به خبرنگار مهر گفت: شاید می توانست قوی تر باشد اما راضی کننده هم بود.

او گفت که آثار حاتمی کیا همیشه برای من قابل احترام و ارزشمند بوده است.

این شهروند رشتی با اشاره به اینکه «شب طلایی» کار بزرگی نبود، اما سطح خوبی داشت، افزود: برخی از بازیگران آن مانند خانم سعادت یا خانم ناصر خوب بازی کردند.

پایان نیمه اول جشنواره فیلم فجر گیلان

من عاشق «هادی حجازی فر» در نقش «مهدی باکری» شدم.

در مورد آخرین فیلم جدول اکران چهارمین روز جشنواره فجر در گیلان، «موقعیت مهدی» اولین ساخته هادی حجازی فر بود. فیلمی که از همان روزهای ابتدایی جشنواره تماشاگران زیادی با توجه به داستان و سابقه بازی های درخشان هادی حجازی فر آماده تماشای آن شدند. فروش تمامی بلیت های این فیلم که در تالار مرکزی رشت به نمایش درآمد، گویای این موضوع است.

این روزها افراد مشهور زیادی پس از دیدن فیلم «وضعیت مهدی» در تمجید از این اثر زیبا یادداشت هایی نوشته اند و محل تولید چنین آثاری را در سینمای ایران در نظر گرفته اند. حجازی فر در «وضعیت مهدی» زندگی شهید مهدی باکری فرمانده لشکر عاشورا را از زمان خروج از شهرداری تا زمان شهادت به عنوان فرمانده عاشورا در عملیات بدر در زمستان 1363 به نمایش می گذارد.

رامین یکی از تماشاگران حاضر در سالن تالار مرکزی رشت است که در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: نمایش «ایستاده در غبار» حجازی فر را در نقش حاج احمد متوسلیان دوست داشتیم و حالا در نقش «مهدی» عاشق او شدم. باکری».

وی با بیان اینکه حجازی فر هم در قالب بازیگر و هم در کارگردانی نشان داد که توانایی های زیادی دارد، افزود: ساخت فیلمی درباره یک شخصیت ملی که تاکنون کمتر شنیده ایم می تواند هم یک پله صعود و هم تهدید باشد. افتادن.

این شهروند رشتی با اشاره به اینکه در این فیلم به دور از هر شعاری به موضوع اصلی داستان پرداخته شد و این نقطه قوت کار حجازی فر است، گفت: حجازی فر در فضاسازی فیلم هم موفق بود و این را می توان غرق کرد مخاطب در دل داستان فیلم متوجه شد.

وی با بیان اینکه می توان جایگاه مهدی را یکی از بهترین فیلم های جشنواره چهلم نامید، تاکید کرد: امیدوارم این روند در تولید و معرفی قهرمانان ملی ایران ادامه داشته باشد و روزی شاهد ساخت زندگینامه سردار سلیمانی باشیم.

از نکات قابل توجه در زمان اکران فیلم «مقام مهدی» حضور جمعی از خانواده شهدا در سالن بود و در پایان نمایش فیلم تماشاگران در حالی که ایستاده بودند دقایقی را تشویق کردند. «مقام مهدی».

دیدگاهتان را بنویسید