هر روز با تبر به قسمتی از بورس می زنند!



یک تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به تصمیمات مجلس و دولت در خصوص بازار سرمایه گفت: با این تصمیم هر روز تیشه به بخشی از بورس زدند.

سعید جعفری در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه مسئولان هر روز از حمایت از بازار صحبت می کنند، اظهار کرد: با این حال هر روز با تصمیماتی که می گیرند، تیشه به بخشی از بازار می زنند. بازار سرمایه در حال حاضر در شرایطی است که دولت و مجلس مدعی حمایت از بازار تصمیماتی می گیرند که منجر به کاهش سودآوری شرکت ها می شود.

وی ادامه داد: دود این تصمیمات به چشم همه مردم می رود و محدود به چند سهامدار نیست. زیرا سهامداران عمده اکثر شرکت های بزرگ بازار سرمایه صندوق های بازنشستگی هستند و بخشی از درآمد صندوق از سود شرکت های بورسی تامین می شود. وقتی سود شرکت ها کاهش می یابد، کسری صندوق افزایش می یابد و دولت مجبور می شود برای کمک به صندوق ها اعتبار را در جای دیگری اختصاص دهد. این روند عملا یک دور باطل است که منجر به تورم بیشتر می شود و تورم عموم مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.

این تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار با مسائل و مشکلات دیگری دست و پنجه نرم می کند، گفت: یکی از این موضوعات انتظارات از توافق هسته ای است که چشم انداز آن نامشخص است. همچنین قطعی گاز و برق در صنایع فولاد، سیمان و پتروشیمی رخ داده و باعث شده تا بسیاری از شرکت ها از 12 ماه سال به مدت 9 ماه تولید داشته باشند.

جعفری ادامه داد: از سوی دیگر ظاهرا اعضای کمیسیون تلفیق تصمیم گرفتند با ذکر نام در تبصره 6 لایحه بودجه موادی مانند قیر، متانول، اوره و پلی اتیلن را اضافه کنند تا این مواد مشمول صادرات شوند. مالیات بر درآمد به همراه فهرست دولتی.» . همه این تصمیمات بر سرنوشت بازار تاثیر می گذارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید