روزهای خوب اقتصادی در راه است؟



یکی از اعضای هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می گوید: با اجرای مجدد برجام بخشی از فشارها از اقتصاد ایران برداشته می شود اما نحوه استفاده از فرصت های جدید از همه مهمتر خواهد بود.

عباس آرگون در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: بدون شک تحریم ها مشکلات و محدودیت هایی را برای اقتصاد ایران ایجاد کرده است که می توان امیدوار بود حداقل بخشی از نتیجه مذاکرات برداشته شود. در عین حال سیاست های اقتصادی داخلی نیز باید تغییر کند تا از این فرصت استفاده شود.

وی با اشاره به افزایش هزینه های تولید و صادرات برای فعالان اقتصادی ایران، تصریح کرد: در شرایط تحریم، هم در زمینه تامین مواد اولیه تولید و هم در حوزه صادرات، هزینه سرمایه گذاران افزایش می یابد و در نتیجه تحریم می شود. قابل بلند شدن است.” عرضه کالاهای ایرانی در بازارهای بین المللی و در مسیر بازگشت ارز از آن به اقتصاد کمک می کند.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران همچنین به مشکلات دولت در تامین منابع مالی مورد نیاز اشاره کرد و گفت: زمانی که دولت در تامین منابع خود با محدودیت مواجه است، استقراض مستقیم و غیرمستقیم از بانک مرکزی در دستور کار قرار گرفته است. حوزه منابع بانکی و آنچه بر اقتصاد از نظر افزایش نقدینگی و تورم تأثیر منفی می گذارد؛ بنابراین احیای برجام در این حوزه نیز برای ما مفید خواهد بود.

آرگون همچنین به بررسی لایحه بودجه در مجلس پرداخت و افزود: در این مدت نمایندگان می توانند با تصمیم گیری درست از افزایش بار مالی دولت در سال آینده جلوگیری کنند. اگر هزینه ها بر اساس منابع موجود باشد، قطعا دولت نیازی به استفاده از منابع بانکی خاص نخواهد داشت و این امر دست بانک ها را برای حمایت از تولید باز می گذارد.

وی گفت: در صورت تخصیص منابع بانکی به تولید از یک سو اشتغال زایی افزایش می یابد و از سوی دیگر با بهبود آمارها امکان مثبت شدن رشد اقتصادی فراهم می شود. بنابراین در صورت توافق نهایی باید به جای افزایش بار مالی دولت، از گذشته درس گرفت تا زمینه رشد اقتصادی کشور فراهم شود تا این بار با تفکری واقع بینانه، شرایط برای یک بازگشت به روزهای خوب اقتصادی فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید