پلانکتون؛ مجموعه ای از عکس ها در مورد دنیای میکروسکوپی پلانکتون ها


“پلانکتون” مجموعه ای از عکس ها درباره دنیای میکروسکوپی پلانکتون ها است. هدف مجموعه ون ایجکن عنوان “پلانکتون” قرار بود بیننده را به سفری ببرد. به سفری که از آن به عنوان دنیایی مخفی یاد می کند که موجودات بیگانه در آن زندگی می کنند.

پلانکتون اصطلاحی است که برای توصیف موجودات میکروسکوپی استفاده می شود. پلانکتون ها در اقیانوس ها منبع غذایی اصلی و حیاتی برای بسیاری از آبزیان بزرگ و کوچک هستند. تا به امروز، دانشمندان حدود 5000 گونه شناخته شده از پلانکتون های دریایی را طبقه بندی کرده اند. پلانکتون ها به دو نوع اصلی فیتوپلانکتون و زئوپلانکتون تقسیم می شوند.

Yan van i Jiken / Planktonimآبکاک حامل تخم


Yan van i Jiken / Planktonimلارو ماژ فانتوم


Yan van i Jiken / Planktonimون آیکن با تور پلانکتون کار می کند


Yan van i Jiken / Planktonimگلئوتریشیا – سیانوباکتری


Yan van i Jiken / Planktonimدیاتومه

فیتوپلانکتون ها (سلول های کوچک گیاه مانند)، مانند گیاهان و درختان روی زمین، مسئول تولید نیمی از اکسیژن روی زمین از طریق فرآیند فتوسنتز خود هستند. زئوپلانکتون ها اساس زنجیره غذایی آبزیان را تشکیل می دهند. پلانکتون همچنین نقش مهمی در چرخه کربن جهانی ایفا می کند. زیرا این پلانکتون ها هستند، نه درختان، که مسئول انتقال بیشترین دی اکسید کربن از جو هستند.

مقاله مرتبط:

به گفته ناسا، پلانکتون ها هر سال مسئول انتقال 10 گیگاتن کربن از جو به اعماق اقیانوس هستند. حتی کوچکترین تغییر در رشد فیتوپلانکتون ممکن است بر غلظت دی اکسید کربن اتمسفر تأثیر بگذارد که مستقیماً با دمای زمین مرتبط است.

مانند بسیاری از اشکال حیات بر روی زمین، این پلانکتون های حیاتی توسط تغییرات آب و هوایی، گرم شدن کره زمین و اسیدی شدن اقیانوس ها تهدید می شوند.


Yan van i Jiken / Planktonimتخم خارپشت دریایی


Yan van i Jiken / Planktonim


Yan van i Jiken / Planktonimمرحله پلانکتون تروکوفور لاروی یک کرم لارو


Yan van i Jiken / Planktonimدیاتومه های کوزینودیسک


Yan van i Jiken / Planktonimکلونی از دیاتومها متصل به جلبک دریایی قرمز


Yan van i Jiken / Planktonimلارو اکینودرم


وون آیکن می گوید:

این موجودات بسیار زیبا، متنوع و پرجمعیت برای بسیاری از ما ناشناخته هستند. زیرا با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند. آنها در زیر سطح تمام آب های اطراف ما سرگردان هستند و برای انواع حیات روی زمین ضروری هستند.

این مجموعه با عکاسی از موجودات از طریق میکروسکوپ گرفته شده است و زیبایی و ساختار ظریف موجودات کوچک را با جزئیات بسیار به نمایش می گذارد.


Yan van i Jiken / Planktonim

کک های آبی حامل تخم


Yan van i Jiken / Planktonimیان ون آیکن در محل کار

ون آیکن فیلمبرداری، کارگردانی، تهیه کنندگی و تدوین عکس ها و فیلم های ساخته شده در این زمینه را بر عهده داشته است. این فیلم عمدا بدون صدا و یانا ویندرنهنرمند معروف نروژی او آن را سروده است. صداها در محیط های صوتی در عمق آب یا یخ ضبط می شوند و شامل محدوده فرکانسی هستند که معمولاً برای گوش انسان قابل شنیدن نیست.

اگر مقاله حاضر را دوست داشتید و کنجکاوی شما را برانگیخت، می توانید کارهای بیشتری انجام دهید وب سایت یان ون آیکن تماشا کردن.

***

امیدوارم این قسمت از کرکره خوش بگذره. آیا اهمیت پلانکتون را می دانستید؟ به نظر شما مجموعه ون آیکن چقدر در اطلاع رسانی این گونه مفید بوده است؟ لطفا نظرات خود را با ما و سایر کاربران زومیت در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید